کد مطلب:305512 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:319

آموزه های زندگانی در آخرین سخنان آسمانی
پیشآمدهای دشوار زندگی همانند آتشی فروزان است كه انسانها را زیر و رو كرده، ماهیت واقعی آنان را آشكار می كند. بسیاری در آغاز رشد خویش، پایبند اصول و معیارهایی بوده اند اما چندی بعد تمامی شعارهای خود را فراموش كرده، از روی آز و نیاز و یا شهوت و شهرت، طعم شیرین لذتهای زودگذر زندگی را ترجیح داده، ره به بیراهه می سپردند. به گونه ای كه با همسر خویش، كه سالیان بسیار شریك مشكلات و همپای رنجهای او بوده، برخوردهای ناشایست داشته، یا به آرمانهای مقدسی كه از دیرباز برای آنان فداكاریها نموده، پشت پا زده و با چهره ای دگرگون و سیرتی واژگون به حیات خود خاتمه می دهند. بدین خاطر است كه لحظه های آخر زندگی را آینه ای از تمامی سالها و حوادث عمر دانسته اند كه گاه صعود انسان در آن پدیدار می شود و زمانی سقوط آدمی به چشم می خورد.

آموزه های زندگانی در آخرین سخنان آسمانی حضرت زهرا(س) مجموعه ای از هفت وصیت گفتاری و یك وصیت نوشتاری است كه پایداری و شكیبایی آن بانو بر اصول و ارزشهای والا در آنها مشاهده می شود. در این سخنان به خوبی وفاداری، عشق و عاطفه و ادب نسبت به همسر، فرزندان و انسانهای شایسته و گرانقدر تجلی می كند، و نسبت به اخلاص و دلدادگی به آموزه های قرآنی و نبوی، درسهای ارزشمندی بیان می شود. از سوی دیگر، نوع برخورد آن حضرت با دشمنان مستكبر و غاصبان ستمگر نشان از روح پرحماسه و برخوردهای هدفمند دارد تا میدان مبارزه با شیطان صفتان و متكبران همیشه باز باشد و ستمدیدگان، پرخروش و توانا علیه خودكامگان به پا خیزند و فریاد برآورند. [1] .


[1] نگاه كنيد به تفاسير الميزان، نمونه و الطيب البيان ذيل سوره بقره، آيه 15 سوره آل عمران، آيه 64 سوره نساء، آيه 9 سوره توبه، آيه 74 سوره اسراء، آيه 53 سوره طه، آيه 4 سوره لقمان، آيه 19 سوره احزاب، آيه 32 و سوره نباء، آيه 35.